Företag

Pressreleaser eller sociala media?

Ska man satsa på att skriva pressreleaser eller dela med sig av information om företaget på sociala medier? Både och – om du frågar oss.

Sociala medier tar en del av uppmärksamheten

Sedan sociala medier som LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram dykt upp har de tagit en del av den uppmärksamhet som traditionella pressreleaser tidigare fick. Med ett klick kan företaget få stor spridning av sina nyheter till miljontals läsare. På så vis fungerar sociala medier delvis som en slags pressreleaser för en ny tid.

Pressreleaser är fortfarande mycket viktiga

Samtidigt är det fel att förlita sig på sociala medier till 100 procent. Det är många kunder och potentiella kunder som inte använder sociala medier. Dessa kan du nå via media genom att skriva pressreleaser. Det kan också vara farligt att satsa hela sin PR-strategi på sociala medier. Ingen vet hur länge dessa kanaler kommer att vara aktuella. Dyker det upp nya sociala medier kan du få börja om på nytt med att skaffa följare. Alltså: använd gärna sociala medier men glöm inte att köra pressreleaser också!